Vanaf september doet Rijkswaterstaat ’s nachts de lichten uit op een aantal snelwegen in de Randstad en het zuiden van het land.
Het gaat onder meer om de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort, de A2 tussen Utrecht en Eindhoven, de A4 tussen Amsterdam en Den Haag, de A12 tussen Utrecht en Den Haag en grote delen van de A27 tussen Hilversum en Breda. Het is het sluitstuk van een operatie die al in juni is begonnen en die een groot deel van het snelwegennet beslaat.
Licht aan bij drukte
Het licht blijft wel aan op de drukste momenten en daar waar het nodig is voor de verkeersveiligheid, zoals bij knooppunten, in tunnels en bij scherpe bochten. Op sommige wegen gaan de lampen al om 21 uur uit, op andere gebeurt dat 2 uur later. Het blijft dan donker tot 5 uur de volgende ochtend.
Het uitzetten van de snelwegverlichting in het donker levert Rijkswaterstaat een forse besparing op. Het gaat tot 2020 om een bedrag van 35 miljoen euro, zegt maandag een woordvoerder van de dienst.
Alex Ouwehand, directeur van de Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland, is blij met het initiatief, al vindt hij het jammer dat het puur uit bezuinigingsoverwegingen wordt gedaan. ,,Maar het bespaart energie, dat is altijd goed, en het donker geeft de natuur de kans om tot rust te komen.” Zijn federatie is mede-organisator van de jaarlijkse Nacht van de Nacht, waarmee aandacht wordt gevraagd voor de gevolgen van lichtvervuiling.
In het oosten van het land en op de Veluwe werd de snelwegverlichting jaren geleden 's nachts al uitgedaan. Afgelopen juni ging het licht langs de A6 in Flevoland al uit, in juli op een deel van de A2 tussen Amstelveen en het knooppunt Deil.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl